Brokkoli

18. august 2015

Brokkoli er blant de aller beste grønnsakene du kan spise, og i tillegg til å være både smakfull og kalorifattig, er den ufattelig næringsrik.

Forskning har vist at Brokkoli blant annet kan redusere risikoen for betennelser og kreftformer, som magekreft og prostatakreft.

I tillegg har det en positiv effekt på immunforsvaret og kan forebygge hjerte- og karsykdom.

Grønnsaken er også kjent for å forebygge utviklingen av Alzheimers, depresjon, Parkinsons sykdom, demens og for tidlig aldring.

Egenskaper

Brokkoli er rik på vitamin A, C, K, E og folinsyre. I tillegg er det en god kilde til mineralene jern, kalsium og kalium, og inneholder en lang rekke antioksidanter.

Bruk

For å unngå å miste mye av de gode stoffene i brokkoli, må du dele den i biter, og du må ikke overkoke den. 

Damp heller brokkolien i to til fire minutter.

Om du synes brokkolien smaker best når den er varmebehandlet kan du prøve denne framgangsmåten, beskrevet på  Bamas nettsider:

1. Skjær av stilkenden.

2. Fjern de små bladene på stilkene.

3. Skrell brokkolien, bruk en skreller eller en kniv.

4. Del den i to eller fire deler.

5. Kok opp vann med litt salt og legg oppi brokkolien. Har du litt fruktsalt (Nyco) oppi kokevannet, beholdes grønnfargen ekstra godt. Gi brokkolien et oppkok. Trekk kjelen av platen og la brokkolien trekke i cirka 3 minutter før du heller av vannet.

oppbevaring

Brokkoli har kort holdbarhet dersom du oppbevarer den i romtemperatur – da holder den ikke i mer enn et par dager før den blir gul. Du bør heller ikke oppbevare den sammen med frukt og tomater – dette kan fremskynde aldringsprosessen. Dersom du oppbevarer brokkoli i kjøleskap ved 0-4 grader og i en plastpose eller plastboks, holder den seg best.