Grønnkål

18. august 2015

Grønnkål er en robust grønn bladgrønnsak som er i familie med brokkoli, rosenkål, blomkål og vanlig kål. Den er en supergrønnsak -som er full av vitaminer, mineraler, kostfiber, andre helsebringende plantestoffer – og samtidig fattig på kalorier.

Bladene er mørkegrønne, sprø, saftige og gjerne svært krusete, men det finnes også grønnkål med glatte blader. Grønnkål danner ikke hode, men består av store, løse blader som vokser på stilker. Høysesongen er fra august til mars. Grønnkål er velsmakende, særlig etter frost. Da blir kålen søtere på smak.

Bruk

Grønnkål er super i woken, den tilfører både smak og farge. Den er også deilig kremet, og den er fin som garnityr i gryter og supper. Prøv også å frese grønnkål i olivenolje eller smør og server til skinke. Du kan egentlig bruke grønnkål i de fleste spinatretter, så prøv deg fram.

Egenskaper

Grønnkål er full av vitamin A, E, C, B6, folat, kalsium og kostfiber.

Oppbevaring

Grønnkål har kort holdbarhet og egner seg ikke for langtidslagring. Ved optimal lagring på 0° C har den best holdbarhet. Grønnkål bør ha høy luftfuktighet og være beskyttet mot direkte lufttrekk og etylen.